Вінницький національний технічний університет
Центр забезпечення якості освіти
Сектор розвитку персоналу і практик академічної доброчесності




 










МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ КУРАТОРСЬКИХ ГОДИН  НА ТЕМУ
«АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ»

Укладач:
Оксана ЗАЛЮБІВСЬКА

ВНТУ- 2023










 

АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ



НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
 
 
 
ПОСИЛАННЯ НА НОРМАТИВНУ БАЗУ ВНТУ


  1. https://vntu.edu.ua/images/docs/vntustatut.pdf
  2. https://vntu.edu.ua/uploads/2020/nastya.pdf
  3. https://vntu.edu.ua/uploads/2022/acad.pdf
  4. https://iq.vntu.edu.ua/repository/getfile.php/3168.pdf
  5. https://vntu.edu.ua/images/etic.pdf
  6. https://vntu.edu.ua/uploads/2020/plag.pdf


Закон України Про освіту
Стаття 42. Академічна доброчесність
1. Академічна доброчесність - це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
2. Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:
посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
об’єктивне оцінювання результатів навчання.
3. Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
4. Порушенням академічної доброчесності вважається:
академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти;
надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
{Частину четверту статті 42 доповнено абзацом десятим згідно із Законом № 463-IX від 16.01.2020}
вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.
{Частину четверту статті 42 доповнено абзацом одинадцятим згідно із Законом № 463-IX від 16.01.2020}
5. За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
відмова у присудженні ступеня освітньо-наукового чи освітньо-творчого рівня чи присвоєнні вченого звання;
{Абзац другий частини п'ятої статті 42 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1369-IX від 30.03.2021}
позбавлення присудженого ступеня освітньо-наукового чи освітньо-творчого рівня чи присвоєного вченого звання;
{Абзац третій частини п'ятої статті 42 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1369-IX від 30.03.2021}
відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
6. За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);
позбавлення академічної стипендії;
позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
7. Види академічної відповідальності (у тому числі додаткові та/або деталізовані) учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та/або внутрішніми положеннями закладу освіти, що мають бути затверджені (погоджені) основним колегіальним органом управління закладу освіти та погоджені з відповідними органами самоврядування здобувачів освіти в частині їхньої відповідальності.
8. Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається уповноваженим колегіальним органом управління закладу освіти з урахуванням вимог цього Закону та спеціальних законів.
Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:
ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;
особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;
знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;
оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу, уповноваженого розглядати апеляції, або до суду.
9. Форми та види академічної відповідальності закладів освіти визначаються спеціальними законами.
10. За дії (бездіяльність), що цим Законом визнані порушенням академічної доброчесності, особа може бути притягнута до інших видів відповідальності з підстав та в порядку, визначених законом.

«Положення про академічну доброчесність у ВНТУ» базується на основоположних людських цінностях, нормах й принципах, та нормах Бухарестської Декларації з етичних цінностей та принципів вищої освіти в Європейському регіоні.

І
РОБОТА З ВИЗНАЧЕННЯМ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ


Створення хмари асоціативних понять за допомогою інтерактивного інструменту https://www.mentimeter.com/

 



Групове обговорення: чому ви обрали саме такі асоціації?

 

Студенти групи об’єднуються у 2-4 команди.  Використовуючи спільну хмару слів, кожна команда створює своє визначення АДЧ

 

Порівняння командних визначень з «узаконеним»   


Академічна доброчесність –
це сукупність етичних принципів та визначених законом правил,
якими мають керуватися учасники освітнього процесу
під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності
з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень

// Закон України «Про вищу освіту»
  1. Виділіть ключові слова у визначенні
  2. Сформулюйте власних 10 правил доброчесної поведінки

ІІ

ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ЦІННОСТІ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
Студенти групи об’єднуються у 3 команди
  1. Команди дають  визначення  поняттям (умова: не користуватися ґуґлом, потім можна це обговорити: у кого була спокуса погуглити, чому важко було сформулювати визначення, яке значення має така вправа для розвитку мислення тощо).
  2.  Кожна з команд за допомогою мозкового штурму напрацьовує до 10 варіантів  
дотримання і порушення цих цінностей / принципів
У такий спосіб опрацювати усі 6 понять.

ЧЕСНІСТЬ – це правдивість та здатність критично сприймати і оцінювати навколишній світ і себе самого;  відкритість і уникнення обману у відносинах з іншими людьми і собою; порівняно з правдивістю, поняття чесності підкреслює відсутність корисливих мотивів
ДОВІРА — віра в те, що інші люди мають добрі (або нейтральні) наміри щодо нас; відкриті, позитивні взаємини між людьми; коли людина довіряє комусь, то вона впевнена у порядності й доброзичливості іншого.
СПРАВЕДЛИВІСТЬ — об'єктивне, неупереджене ставлення до кого-, чого-небудь; поняття про належне, що містить в собі вимогу відповідності діяння і спокутування; відповідність людських стосунків, законів, порядків морально-етичним, юридичним і т. ін. нормам, правилам.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ - свідоме ставлення особи до вимог суспільної необхідності, обов'язків, соціальних завдань, норм і цінностей;  здатність суб'єкта (людини, групи людей чи організації) адекватно відповісти за те, що йому доручено або за те, що він взяв на себе сам.
ПОВАГА - почуття шани, прихильне ставлення, що ґрунтується на визнанні чиїх-небудь заслуг, високих позитивних якостей когось, чогось;  шанування або пошану, яку людина має (або отримує від) когось або чогось через свої якості, досягнення чи навички.
МУЖНІСТЬ - одна з чеснот, що проявляється як моральна сила під час подолання страху; здатність переносити страждання, включно з фізичним болем; твердість у труднощах і непохитність у змаганні до добра аж до здатності віддати своє життя за справедливу справу.
Джерело:
 https://slovnyk.me/search?term=%D0%BC%D1%83%D0%B6%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C
 
Чесність Академічні спільноти доброчесності просувають пошук істини й знання через інтелектуальну та особисту чесність у процесі навчання, викладання, наукових досліджень і надання сервісів по дорученню адміністрації
Довіра Академічні спільноти доброчесності стимулюють і покладаються на клімат взаємної довіри. Клімат довіри заохочує і підтримує вільний обмін ідеями, який у свою чергу дає можливість науковим пошукам реалізуватися найповнішою мірою
Справедливість Академічні спільноти доброчесності встановлюють чіткі й прозорі очікування, стандарти й практики для підтримання справедливості у стосунках між студентами, викладачами та адміністративним персоналом
Повага Академічні спільноти доброчесності цінують інтерактивну, кооперативну та партисипативну природу навчання і пізнання. Вони шанують та вважають за належне розмаїття думок та ідей
Відповідальність Академічні спільноти доброчесності покладаються на принципи особистої відповідальності, що підсилюється готовністю окремих осіб і груп подавати приклад відповідальної поведінки. Підтримують взаємно узгоджені стандарти, а також вживають належних заходів у випадку їхнього недотримання
Мужність Для розбудови й підтримання академічних спільнот доброчесності потрібно більше, ніж просто вірити в фундаментальні цінності. Трансформація цінностей від розмов про них до відповідних дій, їхнє відстоювання в умовах тиску і труднощів потребує рішучості, цілеспрямованості і мужності


ІІІ 

ПРАКТИКИ

Що з пропонованого є проявом академічної доброчесності?
  1. корупція
  2. списування
  3. самостійне виконання завдань
  4. фабрикація
  5. посилання на джерела інформації
  6. фальсифікація
  7. несанкціонована співпраця
  8. самоплагіат
  9. шахрайство
  10. надання достовірної інформації
  11. хабарництво
  12. плагіат

Після пошуку відповідей провести обговорення: чому прикладів практик доброчесності мало, а її порушень – значно більше.




ПРОЯВИ АКАДЕМІЧНОЇ НЕДОБРОЧЕСНОСТІ
Академічний плагіат оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства
Корупція використання родинних або службових зв’язків для отримання позитивної або вищої оцінки при складанні будь-якого виду підсумкового контролю або переваг у роботі
Необ’єктивне оцінювання свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти;
Несанкціонована співпраця надання навмисної чи усвідомленої допомоги (чи їх спроба), придбання в інших осіб чи організацій з наступним поданням як власних результатів навчальної та наукової діяльності (звітів, рефератів, контрольних, розрахункових, курсових, дипломних та магістерських робіт, есе, статей, монографій, навчальних посібників тощо);
Обман надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування
Плагіат 
 
оприлюднення (опублікування), повністю або частково, чужого твору під іменем особи, яка не є автором цього твору;
Самоплагіат оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
Списування  
 
виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
Фабрикація вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
 
Фальсифікація свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
Хабарництво  надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
Шахрайство
 
підробка підписів в офіційних документах (залікових книжках, актах, звітах, угодах тощо); використання під час контрольних заходів заборонених допоміжних матеріалів або технічних засобів (шпаргалки, мікронавушники, телефони, планшети тощо); проходження процедур контролю знань підставними особами; здавання або репрезентація різними особами робіт з однаковим змістом як результату навчальної чи наукової діяльності.
 


IV
АНАЛІЗ КЕЙСУ



 
  1. Студенти об’єднуються в команди по 4-6 учасників. Отримують посилання на гугл-форму із описом кейсу і завданнями. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfmWe3qL07UFPDE5H7eKTyFeYj3KrIF1fi-7e9db4XUwsK1eA/viewform
 
  1. Команди опрацьовують кейс методом мозкового штурму самостійно заздалегідь. Результати командної роботи заносять у гугл-форму.
 
  1. Аудиторна робота: команди по черзі публічно представляють свої розв’язки. Команди мають право ставити запитання одна одній.     
 
  1. Підсумкове групове обговорення.