Про що не потрібно мовчати… (протидія харасменту)

Відомий ірландський драматург, письменник  Б. Шоу писав: «Тепер, коли ми навчалися літати по повітрю, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає одного: навчатися жити на землі, як люди».
Не зважаючи на те, що слова були сказані майже століття назад – вони не втратили своєї актуальності. На превеликий жаль, ці слова й нині можуть стати гаслом у пошуку безпеки.
Нині насилля, як небезпечний ворог, пробралося у всі сфери нашого життя та стало його частиною. У будь-якій сфері – на роботі, у навчанні, побуті – людина може відчути негативне до себе ставлення. Насилля сьогодні – це не лише фізичний вплив, а тихий ворог, який впливає на психологічний стан особистості через булінг (цькування), домагання, що не завжди можна одразу визначити.
Домагання, як міфологічна Гідра, має безліч обличь. Усі форми домагань спрямовані на різні вразливі групи людей: передовсім жінок (сексизм), расові меншини (расизм), негетеросексуальних людей (гомофобія), людей з інвалідністю (ейблізм) та іммігрантів(-ок) (ксенофобія) та ін. Домагання включають різні види дискримінації на дії, які не обмежуються однією конкретною групою.
До однієї з форм дискримінації відносять харасмент (від англ. «harassment» — переслідування, домагання), що включає будь-яку небажану та настирливу фізичну і словесну поведінку, що ображає або принижує людину, або порушує недоторканність її приватного життя. Іншими словами, харасмент (переслідування) складається з повторюваних і наполегливих дій по відношенню до людини, щоб мучити її, знецінювати і підривати її авторитет в очах інших, засмучувати або провокувати реакцію. Серйозні одноразові інциденти також іноді можуть розглядатися як харасмент.
Ці та інші проблеми розглядали на заході «Про що не потрібно мовчати…» (протидія харасменту), організованому Психологічною службою ВНТУ, під час традиційних зустрічей «Психологічні витребеньки на студентські посиденьки».

Аналізували проблеми дискримінації, особливості та форми харасменту. Звернули увагу також і на поведінку, що не буде вважатися домаганням, аби учасники дискусії розуміли різницю між домаганням та відносинами, які є нормою.


Розглянули види харасменту та булінгу. Охарактеризували булінг як форму особистого харасменту, обговорили його особливості та наслідки, форми прояву булінгу та його основні причини. Адже ці явища найчастіше зустрічаються там, де людина зловживає владою, використовує свою посаду чи положення для приниження інших осіб. Нажаль, такі випадки непоодинокі в закладах освіти.
На закінчення заходу було проведено тест на асоціацію «Як я виглядаю в очах інших».


Найефективнішою профілактикою проявів харасменту, булінгу загалом, є підвищення рівня культури людей та засвоєння загальнолюдських цінностей – доброти, взаємоповаги та взаєморозуміння, толерантності та співчуття.
Психологічного усім здоров’я!



 

опублік. Денисюк Світлана Георгіївна